Czym jest biofeedback? Jak zmierzyć wpływ umysłu na ciało?

Biofeedback staje się ostatnio coraz bardziej popularny. I nie bez przyczyny, to technologia, która służy do treningu naszego mózgu i nie tylko. Trening biofeedback pomaga zwiększyć swoją efektywność, koncentrację, a także uczy relaksacji i odpoczynku. Pozwala też uzyskiwać określone fale mózgowe np. alfa albo theta. Umiejętność koncentracji i relaksacji jest bardzo ważna współczesnym świecie, pełnym stresu i natłoku zadań do wykonania w szkole czy w pracy.

Czym jest biofeedback? – jak zmierzyć wpływ umysłu na ciało?

Co to jest biofeedback?

Biofeedback to wykorzystanie specjalnego oprzyrządowania do odzwierciedlenia procesów psychofizjologicznych, z których zwykle nie zdajemy sobie sprawy, a które można świadomie kontrolować.

George Fuller

A według Wikipedii:

Biofeedback – dostarczanie człowiekowi informacji zwrotnej („feedback”) o zmianach jego stanu fizjologicznego. Zmiany fizjologiczne organizmu monitorowane są przez odpowiednie urządzenie, np. pomiarowy system komputerowy.

Wikipedia

Istnieje cała gama urządzeń do biofeedbacku. Niektóre są bardzo małe i można nosić je przy sobie, tak aby miały kontakt z naszym ciałem np. Spire Stone. Inne są dużo większe i mogą być używane jedynie stacjonarnie w specjalnym gabinecie np. urządzenie do pomiaru fal mózgowych.

Wszystkie te urządzenia mierzą różne parametry z naszego ciała i podają nam informacje o nich w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możemy sprawdzać jak nasze myśli czy czynności, jakie wykonujemy — wpływają na procesy zachodzące w ciele. Jest to bardzo przydatne, aby zrozumieć, jak funkcjonuje nasze ciało i jak za pomocą umysłu możemy na nie wpływać.

Co można zmierzyć przy pomocy urządzeń biofeedback?

  • Oddech – bardzo popularne jest mierzenie cykli oddechowych na minutę. Po ich ilości można rozpoznać czy organizm jest w stanie pobudzenia, czy relaksu. Dzięki ćwiczeniom rośnie nasza świadomość oddechu.
  • Rytm serca – dzięki temu pomiarowy możemy nauczyć się wpływać świadomie na nasz rytm serca za pomocą oddechu. Kiedy bierzemy wdech – nasze serce nieco przyspiesza, a kiedy bierzemy wydech – nasze serce nieco zwalnia. Możemy dzięki temu ćwiczyć zmienność rytmu serca (HRV). Im większa zmienność tym lepiej — jesteśmy wtedy zdrowsi i szybciej się regenerujemy.
  • Fale mózgowe – można je mierzyć za pomocą EEG Biofeedback, czyli neurobiofeedback. Za pomocą specjalnych elektrod podpiętych do głowy można obserwować pojawiające się fale mózgowe. Można zmierzyć dokładnie jakie fale pojawiają się, w jakiej części mózgu podczas takich aktywności jak koncentracja albo relaksacja. Dzięki temu można zobaczyć, czy są to odpowiednie fale i nauczyć się jak wytwarzać odpowiednie fale mózgowe np. alfa.
  • Napięcie mięśniowe – można zmierzyć, jak dany mięsień jest napięty i uczyć się je świadomie napinać lub rozluźniać. Bardzo przydane dla sportowców.
  • Potliwość skóry – Większa potliwość skóry wskazuje na stan pobudzenia organizmu, a mniejsza na zrelaksowanie
  • Temperatura obwodowa skóry – podczas relaksu temperatura Twojej skóry wzrasta, a podczas zdenerwowania spada.

Jak wygląda przykładowy trening biofeedback?

Możesz się udać do specjalistycznego gabinetu biofeedback albo ćwiczyć w domu, o ile masz urządzenie do biofeedbacku. Urządzenie należy „podpiąć” do ciała, aby mogło zamienić otrzymywane z Twojego ciała dane na informację zwrotną. Należy też zdefiniować, co będziesz ćwiczyć np. wchodzenie w  stan alfa.

W zależności od rodzaju urządzenia feedback (informacja zwrotna) może być podana w następujący sposób:

  • wizualny – za pomocą np. animacji, która porusza się, albo zmienia, gdy odnosisz sukces. W tym przypadku animacja może wyświetlać się na Twoim smartfonie lub komputerze, które są podpięte do urządzenia biofeedback.
  • dźwiękowy – dostajesz sygnał dźwiękowy, np. gdy udaje Ci się osiągnąć określony cel, zaczyna grać relaksująca muzyka. Jak wychodzisz z tego stanu, muzyczka przestaje grać.
  • za pomocą wibracji — wibracje mogą powiadamiać Cię np. o tym, że masz za szybki oddech. Odnosi się to do tych urządzeń, które mają kontakt z ciałem.

Dzięki otrzymywaniu informacji zwrotnej można łatwiej uczyć się uzyskiwać określony stan np. uzyskiwanie fal alfa. Bez urządzenia ciężko byłoby określić, kiedy jesteśmy w odpowiednim stanie.

Jakie są realne korzyści z treningu biofeedback?

  • Możesz nauczyć się świadomie wpływać na swoje ciało i umysł i uzyskiwać pożądane rezultaty. Jeżeli odczuwasz problem z koncentracją, możesz nauczyć się jak być skoncentrowany. Jeżeli odczuwasz dużo napięć w ciele, możesz nauczyć się relaksować.
  • Osoby o dobrym zdrowiu mogą zwiększyć swoją efektywność i wydajność np. w pracy. Mogą także ćwiczyć jak efektywniej się relaksować i regenerować. Dzięki temu mogą mieć jeszcze więcej energii.
  • Osoby z problemami zdrowotnymi np. z chronicznym stresem lub te, które przyjmują leki, mogą łączyć terapię biofeedback z innym metodami leczenia. Dzięki temu proces leczenia może przebiegać szybciej, a czasami biofeedback jest nawet w stanie zupełnie zastąpić leczenie farmakologiczne. Dzieje się tak dlatego, że pacjent uczy się za pomocą swojej świadomości wpływać na swoje ciało.
  • I wiele więcej…

My doświadczamy już wielu korzyści płynących ze stosowania treningów biofeedbacku i chcemy dzielić się z Wami tą wiedzą. Mamy nadzieję, że są to dla Was wartościowe informacje 🙂